W obliczu nowego wyzwania: jak przygotować się do bycia liderem zespołu

W dobie rozwijających się firm, niektórzy staną przed szansą utworzenia swojego własnego zespołu. I nie ma to znaczenia czy jest jest to mała czy duża firma. Początki tworzenia zespołu są zwykle te same.

Przede wszystkim – ludzie

Oczywiście zespół (czy z ang. team) nie istnieje bez ludzi. Im więcej osób w zespole, tym można być bardziej pewnym, że istnieje większa szansa na różnorodność charakterów i celów. Ta rozmaitość zapewnia dynamikę zespołu, ale też może przysporzyć nie jednego lidera o ból głowy.

Przy rekrutacji kieruj się kompetencjami rekrutowanych osób – cóż z tego, że świetnie możecie się dogadywać w zespole, jeśli nie będziecie spełniać wskaźników i wykonywać swojej pracy, bo nikt nie będzie się na niej znał? Ważne jest, żeby zatrudnieni pracownicy byli w stanie się porozumieć, nawet mimo konfliktów w zespole. Ich bowiem się nie uniknie, gdyż jest to naturalny proces formowania się zespołu, nawet jeśli pokłócą się o artykuły biurowe.

Miejsce pracy

Należy się również zastanowić, gdzie będzie umiejscowione biuro oraz jak możemy je przygotować. Musi być bezpiecznie – chodzi tutaj nie tylko brak ryzyka w samym biurze ale też w jego otoczeniu. Jeśli biuro zespołu jest częścią korporacji, należy się upewnić, że po drodze do tego biura nasz zespół nie napotka jakiegoś niebezpieczeństwa lub przeszkód. Jeśli jest to samodzielna firma – również należy zwrócić uwagę, czy wokół budynku nie ma potencjalnego zagrożenia (np. rusztowań budzących wątpliwości). Jednocześnie trzeba tu zaznaczyć bardzo ważną rzecz – bezpieczeństwo to nie tylko brak zagrożeń i ryzyka, ale również komfort pracy.

Wyposażenie biura

Na temat wyposażenia biura można rozwodzić się godzinami. Najważniejsze jednak jest zapewnienie najpierw najbardziej potrzebnych rzeczy. Może się to wydawać trywialnie oczywiste, ale ważne jest, żeby wybrać dobre produkty z odpowiedniego źródła. Bo wybór na przykład artykuły biurowe zwykle nie ogranicza się do jednego razu. Aby zapewnić minimum komfortu pracy i zniwelować ryzyko przestoju pracy w twojej firmie (np. z powodu braku papieru), należy pokusić się o wybór rzetelnego dostawcy artykuły biurowe.

Do najczęściej kupowanych artykułów biurowych zaliczamy:

  • papier do drukarki (zadbaj o środowisko)
  • długopisy, korektory i ołówki
  • markery i białe tablice
  • kolorowe zakreślacze
  • notatniki i podkładki
  • spinacze, zszywki, zszywacze, dziurkacze
  • segregatory.

Nie zapomnij oczywiście również o podstawowych narzędziach pracy – do najbardziej standardowych w dzisiejszych czasach należą: komputer (laptop) z akcesoriami, telefon komórkowy czy drukarka laserowa. Dobór narzędzi pracy zależy oczywiście od charakteru wykonywanej pracy. Dowiedz się, jakie są standardy narzędzi dla działu, w którym tworzony jest zespół. 

Weź oddech i przemyśl, jaki zespół chcesz stworzyć, jakim liderem chcesz być? Lider nadaje kierunek, w którym wszyscy podążają, ale to ludzie tworzą rytm codzienności, w którym się odnajdują.